Logo to niezbędny element w każdej działalności. Pojawia się ono na materiałach reklamowych, produktach, kopertach, papierze firmowym i nie tylko na nich.
Kiedy zlecasz jego wykonanie, to osoba odpowiedzialna za realizację projektu może Cię zapytać o księgę znaku. Zanim udzielisz sobie odpowiedzi na pytanie: czy potrzebuję księgi znaku, sprawdź, o co właściwie chodzi. Do czego jest ona potrzebna?
Sprawdź również: Projektowanie logo produktów i usług.
- Księga znaku to podręcznik, który pokazuje, jak poprawnie stosować logo w różnych sytuacjach.
- Brandbook zawiera konkretne wytyczne, jednoznaczne informacje na temat tego, jak używać logo i czego nie można z nim zrobić, co gwarantuje stosowanie go spójne z koncepcją twórcy.
- Księgi znaku mają różne objętości – w zależności od szczegółowości opracowania.
Co to jest księga znaku?
Twoje logo będzie elementem wykorzystywanym nie tylko przez Ciebie jako osobę, która jest właścicielem firmy czy też odpowiada za marketing. Będzie ono używane przez zatrudnionych w firmie, jak i osoby z zewnątrz – choćby podwykonawców. Po co marce brandbook? Po to, aby każdy, kto będzie korzystać z logo, miał świadomość, jak może to robić. Zatem można ocenić, iż księga znaku to po prostu instrukcja użytkowania tego logo.
W praktyce jest stosowana przede wszystkim przez podmioty trzecie, które są odpowiedzialne za wykonanie strony internetowej, drukowanie ulotek czy reklam. Dzięki informacjom, które się w niej znajdują, firmy te będą wiedzieć, jak prawidłowo użyć logo w różnych materiałach, na których ma się ono pojawić.
Stworzenie profesjonalnej księgi znaku może być czasochłonne – im dany projekt jest bardziej skomplikowany, tym trudniejsza może być jego realizacja i jednocześnie bardziej wymagające jej przygotowanie.
Co powinna zawierać księga znaku?
Po realizacji logo kolejnym etapem pracy profesjonalnego grafika jest opracowanie księgi znaków. Nie zawsze będzie ona jednak zawierać dokładnie to samo – jej zawartość jest uzależniona m.in. od specyfiki danej branży, ale są i takie elementy, które powinny się obowiązkowo w niej znaleźć.
Oczywiście utworzenie takiej księgi nie jest konieczne, ale na pewno ułatwia to uzyskanie spójności wizerunkowej – logo będzie na wszystkich materiałach wyglądać zgodnie z oczekiwaniami. Co powinna zawierać księga znaku? Oto informacje, które najczęściej się w niej znajdują:
- Geneza logo – to z reguły pierwszy element w księdze, chociaż często jest pomijany. W tej części mogą pojawić się m.in. informacja o znaczeniu logo, celach i misji firmy, a także dane, które będą potrzebne przy rejestrowaniu nowego znaku w Urzędzie Patentowym.
- Podstawowa i alternatywna wersja logo – najczęściej w księdze znaku logo prezentowane jest w postaci poziomej i pionowej, na jasnym i ciemnym tle. Jeśli chodzi o alternatywną wersję tego znaku, to tutaj powinny się pojawić informacje o możliwości jego wykorzystania wraz ze sloganem, w wersji w jednym kolorze lub w odcieniach szarości.
- Konstrukcja logo – księga znaku zawiera informacje o wymiarach poszczególnych elementów, a także o ich proporcjach. Ważne jest określenie minimalnych wymiarów, przy których logo będzie łatwo rozpoznawalne i dobrze widoczne dla odbiorcy. W księdze mogą pojawić się minimalne wymiary dla różnych wersji znaku. W celu zaprezentowania szczegółów grafik może zastosować siatkę konstrukcyjną i na niej przedstawić logo i jego proporcje.
- Pole ochronne – czyli określenie przestrzeni wokół logo, która nie może być naruszona. Jej zachowanie zapewnia odpowiednią czytelność znaku. Na tej części logo nie można umieszczać żadnej treści ani grafiki. Wyróżniamy również pole podstawowe znaku, które wykorzystuje się do określenia np. odległości loga od krawędzi dokumentu. Pole ochronne i podstawowe mogą być takie same, ale nie muszą.
- Kolorystyka – czyli dokładne określenie kolorów, które mogą być stosowane, np. w skali CMYK. W księdze znaku opisany musi być również krój pisma, jego wersja i zastosowanie w danym wariancie logo. To bardzo istotne informacje dla tych, którzy na podstawie tego znaku graficznego będą tworzyć kolejne elementy dla marki.
- Modyfikacje – czyli zasady dotyczące wprowadzania przeróżnych zmian, choćby pod względem efektów czy kolorystyki znaków.
Księga znaku – podsumowanie
Czy potrzebuję księgi znaku? Zdecydowanie tak. Taki dokument może być bardzo obszerny, ale dzięki niemu możliwe będzie tworzenie spójnej identyfikacji wizualnej marki. Podręcznik użytkowania logo w wersji papierowej lub elektronicznej jest niezbędny w pracy profesjonalnego grafika.