Proces podejmowania decyzji zakupowych to złożony i wieloaspektowy ciąg zdarzeń. Z tego względu jednym z kluczowych kroków kreowania nowego produktu, który ma trafić na sklepowe (lub wirtualne) półki, powinno być przemyślane projektowanie graficzne opakowania. Musi ono spełniać określone cechy i dopasowywać się do dynamicznych wymagań rynkowych. Wzrost konkurencyjności marek już dawno wymusił stosowanie strategicznych rozwiązań brandingowych, a projektowanie graficzne opakowania to jedna z podstawowych kategorii wyścigu o sympatię konsumentów. 

Jak projektować, żeby nie żałować?

Projektowanie graficzne opakowania nie jest łatwe. W teorii można wykreować i umieścić na opakowaniu produktu dosłownie wszystko. Kluczowe jest uświadomienie sobie, co chcemy przekazać – w oparciu o specyfikę danego produktu. Przyszła etykieta artykułu nie może być jedynie zabiegiem estetycznym, a komunikatem dla konsumenta spoglądającego na produkt. Świadome projektowanie graficzne opakowania jest przeprawą przez wszystkie argumenty za i przeciw. Bierze pod uwagę postawienie każdej kropki, kreski, czy minimalnej zmiany odcienia dobranego już koloru. Projektem graficznym opakowania nie może rządzić przypadek.

Design opakowania – sztuka projektowania

Opakowanie to jednocześnie okładka produktu i wizytówka sprzedawcy. Właśnie dlatego projektowanie graficzne opakowania musi uwzględniać estetyczne i funkcjonalne założenia. Jego atrybuty odgrywają ważną rolę w procesie zakupowym oraz (w perspektywie) wspomagają przywiązanie klienta do marki. Dobre projektowanie graficzne opakowania jest prawdziwą sztuką oscylowania między tym, co ładne i ciekawe a tworzeniem swoistego narzędzia marketingowego. Sam design jest pojęciem wielowymiarowym – może określać projektowanie graficzne opakowania lub finalny efekt prac twórczych.

Ten produkt do mnie przemawia!

Konsumenci wraz z produktem kupują emocje, które w nich wywołał! Pierwszy impuls przy poznaniu artykułu to odbiór wrażeń zmysłowych – w tym przypadku wzroku i dotyku. Projektowanie graficzne opakowania powinno zakładać, że na podstawie warstwy wizualnej towaru nabywca nie tylko zdobywa informacje o artykule, co podświadomie wyrabia sobie opinię na temat danej marki czy firmy. Opakowanie mówi, czym jest produkt np. wymienia skład artykułu spożywczego, ale również przekazuje bardziej skomplikowane komunikaty – instrukcje i zalecenia dotyczące użytkowania np. urządzeń AGD. Projektowanie graficzne opakowania musi trafnie odzwierciedlać specyfikę produktu i to, co chce zakomunikować potencjalnym odbiorcom. Ważne jest każde zdjęcie, grafika, napis, opis, chwytliwe hasła i odpowiednie kolory na podstawie psychologicznego aspektu barw. (link do artykułu o psychologii kolorów). Tak zaprojektowany produkt z pewnością dogada się” z docelowym nabywcą.

Kreacja – innowacja

Sięganie po nieoczywiste rozwiązania to coraz częstsza praktyka twórcza – projektowanie graficzne opakowania stanowi doskonały wzór tego zjawiska. Unikalny design, logotyp marki i jej specyfika, tworzą tożsamość produktu. Pytanie – kiedy kwadratowa butelka staje się lepsza niż okrągła i czy nie wpływa to na jej praktyczny wymiar? Kiedy dobrze jest postawić na prostotę, a kiedy bez wahania sięgnąć po awangardowy wzór na etykiecie? Odpowiedzi na te pytania, jak zwykle w świecie twórczym – są względne. Typografia kultowych marek często nie od razu była doskonała. Projektowanie graficzne opakowania jest ożywianiem produktu, ale nie każdy produkt powołany do życia sprawdzi się na rynku towarów – odpowiednio poradzi sobie z konkurencją, zadowoli konsumentów i odpowie na ich potrzeby. Oczywiście, jeśli artykuł wyróżni się spośród kolegów na półce, ma większe szanse na zajęcie na niej miejsca stałe. Należy jednak pamiętać, że projektowanie graficzne opakowania i jego skuteczność to jeden z elementów składowych sukcesu – nigdy nie można mieć pewności, że klient zakocha się w produkcie. Design, jakość i użyteczność towaru zawsze muszą iść w parze. Zgłoś się do nas, a podpowiemy Ci jak odpowiednio wykreować i wypromować produkt, aby zwiększyć jego sprzedaż!

To
work!

Write to us
what you need,

leave us your contact details and we will analyze the topic free of charge and come back with an offer.

Your contact details



    What can we do for you?