Proces podejmowania decyzji zakupowych to złożony i wieloaspektowy ciąg zdarzeń. Z tego względu jednym z kluczowych kroków kreowania nowego produktu, który ma trafić na sklepowe (lub wirtualne) półki, powinno być przemyślane projektowanie graficzne opakowania. Musi ono spełniać określone cechy i dopasowywać się do dynamicznych wymagań rynkowych. Wzrost konkurencyjności marek już dawno wymusił stosowanie strategicznych rozwiązań brandingowych, a projektowanie graficzne opakowania to jedna z podstawowych kategorii wyścigu o sympatię konsumentów.
Jak projektować, żeby nie żałować?
Projektowanie graficzne opakowania nie jest łatwe. W teorii można wykreować i umieścić na opakowaniu produktu dosłownie wszystko. Kluczowe jest uświadomienie sobie, co chcemy przekazać – w oparciu o specyfikę danego produktu. Przyszła etykieta artykułu nie może być jedynie zabiegiem estetycznym, a komunikatem dla konsumenta spoglądającego na produkt. Świadome projektowanie graficzne opakowania jest przeprawą przez wszystkie argumenty za i przeciw. Bierze pod uwagę postawienie każdej kropki, kreski, czy minimalnej zmiany odcienia dobranego już koloru. Projektem graficznym opakowania nie może rządzić przypadek.
Design opakowania – sztuka projektowania
Opakowanie to jednocześnie okładka produktu i wizytówka sprzedawcy. Właśnie dlatego projektowanie graficzne opakowania musi uwzględniać estetyczne i funkcjonalne założenia. Jego atrybuty odgrywają ważną rolę w procesie zakupowym oraz (w perspektywie) wspomagają przywiązanie klienta do marki. Dobre projektowanie graficzne opakowania jest prawdziwą sztuką oscylowania między tym, co ładne i ciekawe a tworzeniem swoistego narzędzia marketingowego. Sam design jest pojęciem wielowymiarowym – może określać projektowanie graficzne opakowania lub finalny efekt prac twórczych.
Ten produkt do mnie przemawia!
Konsumenci wraz z produktem kupują emocje, które w nich wywołał! Pierwszy impuls przy poznaniu artykułu to odbiór wrażeń zmysłowych – w tym przypadku wzroku i dotyku. Projektowanie graficzne opakowania powinno zakładać, że na podstawie warstwy wizualnej towaru nabywca nie tylko zdobywa informacje o artykule, co podświadomie wyrabia sobie opinię na temat danej marki czy firmy. Opakowanie mówi, czym jest produkt np. wymienia skład artykułu spożywczego, ale również przekazuje bardziej skomplikowane komunikaty – instrukcje i zalecenia dotyczące użytkowania np. urządzeń AGD. Projektowanie graficzne opakowania musi trafnie odzwierciedlać specyfikę produktu i to, co chce zakomunikować potencjalnym odbiorcom. Ważne jest każde zdjęcie, grafika, napis, opis, chwytliwe hasła i odpowiednie kolory na podstawie psychologicznego aspektu barw. (link do artykułu o psychologii kolorów). Tak zaprojektowany produkt z pewnością „dogada się” z docelowym nabywcą.
Kreacja – innowacja
Sięganie po nieoczywiste rozwiązania to coraz częstsza praktyka twórcza – projektowanie graficzne opakowania stanowi doskonały wzór tego zjawiska. Unikalny design, logotyp marki i jej specyfika, tworzą tożsamość produktu. Pytanie – kiedy kwadratowa butelka staje się lepsza niż okrągła i czy nie wpływa to na jej praktyczny wymiar? Kiedy dobrze jest postawić na prostotę, a kiedy bez wahania sięgnąć po awangardowy wzór na etykiecie? Odpowiedzi na te pytania, jak zwykle w świecie twórczym – są względne. Typografia kultowych marek często nie od razu była doskonała. Projektowanie graficzne opakowania jest ożywianiem produktu, ale nie każdy produkt powołany do życia sprawdzi się na rynku towarów – odpowiednio poradzi sobie z konkurencją, zadowoli konsumentów i odpowie na ich potrzeby. Oczywiście, jeśli artykuł wyróżni się spośród kolegów na półce, ma większe szanse na zajęcie na niej miejsca stałe. Należy jednak pamiętać, że projektowanie graficzne opakowania i jego skuteczność to jeden z elementów składowych sukcesu – nigdy nie można mieć pewności, że klient zakocha się w produkcie. Design, jakość i użyteczność towaru zawsze muszą iść w parze. Zgłoś się do nas, a podpowiemy Ci jak odpowiednio wykreować i wypromować produkt, aby zwiększyć jego sprzedaż!