Księga identyfikacji wizualnej – klucz do spójnej komunikacji marki

Współpracując z grafikiem, możesz spotkać się z wieloma pojęciami, które nic nie będą Ci  mówić, a mogą mieć bardzo duże znaczenie dla Twojej działalności. Z pewnością osoba odpowiedzialna za realizację projektu wyjaśni Ci je, ale warto, abyś już wcześniej rozumiał, o czym mowa.

Jednym z takich pojęć jest księga identyfikacji wizualnej. Co to oznacza? Czy musisz ją mieć? Jakie korzyści przynosi jej posiadanie Twojemu biznesowi?

Sprawdź również: Profesjonalna identyfikacja wizualna.

  • Księga identyfikacji wizualnej – to zbiór wizualizacji najistotniejszych elementów identyfikacji wizualnej marki.
  • W zależności od charakteru marki w księdze identyfikacji wizualnej mogą znajdować się różne materiały, ich wybór dostosowywany jest indywidualnie w zależności od tego, czego dana firma potrzebuje.
  • Dzięki takiej księdze marka dysponuje jasnymi wytycznymi, jak powinien wyglądać dany materiał według ich identyfikacji wizualnej. Zlecając jego realizację dowolnej agencji marketingowej, będzie mieć ona pewność, że graficznie każdy element będzie ze sobą spójny i będzie właściwie komunikował założenia marki. 

Co to jest identyfikacja wizualna firmy?

Niektóre marki prawdopodobnie jesteś w stanie rozpoznawać, widząc jedynie jej charakterystyczne motywy i kolory – pozwalają się one zorientować, o jaką firmę chodzi, nawet bez nazwy czy logo. Z czego to wynika? Z profesjonalnie zrealizowanej identyfikacji wizualnej, na którą składa się wiele elementów.

Istotne jest nie tylko logo, ale również barwy firmowe, opakowania, wizytówki, papier firmowy, teczka, notes, kubek, rollup, billboard, plakat, identyfikator pracownika i wiele innych. Każdą z tych rzeczy można zaprojektować tak, aby całość była spójna. Pomaga w tym księga identyfikacji wizualnej, czyli zbiór zaleceń dotyczących tego, jak należy poprawnie wykorzystywać elementy identyfikacji wizualnej marki. 

Corporate Identity Guide, czyli księga identyfikacji wizualnej, jest rozwiązaniem zalecanym przede wszystkim dużym firmom, w których za odpowiednie zastosowanie elementów składających się na identyfikację wizualną odpowiadają specjaliści w różnych filiach marki. 

Dzięki takiej księdze uzyskuje się jasne wytyczne, jak powinien wyglądać dany materiał, co ułatwia firmie realizującej dane zlecenie, np. projektu wizytówki, wykonanie go zgodnie z założeniami graficznymi.

Co powinna zawierać księga identyfikacji wizualnej?

W księdze identyfikacji wizualnej mogą znajdować się różne elementy, w zależności od specyfiki danej branży. Najczęściej rozpoczyna się ona od księgi znaku, ale zawiera także takie materiały jak:

  • wizytówka, 
  • papier firmowy, 
  • teczka, 
  • notes, 
  • kubek,
  • rollup, 
  • billboard, 
  • plakat, 
  • identyfikator pracownika,
  • wygląd produktów,
  • projekty strojów pracowniczych,
  • wygląd strony firmowej,
  • projekty witryn.

Wyróżnić możemy podstawową i pełną księgę identyfikacji. Na tę pierwszą składa się księga znaku i informacje dotyczące kolorystyki, motywu przewodniego czy ikonografii. Natomiast wersja pełna stanowi już kompletną instrukcję dotyczącą wszystkich elementów graficznych, które są wykorzystywane w komunikacji. 

Czy Twoja firma potrzebuje księgi identyfikacji wizualnej?

Zastanawiasz się, czy księga identyfikacji wizualnej jest tym, co pomoże Twojej marce? Część małych firm uważa, że jest to dla nich zbędne rozwiązanie, które stanowi niepotrzebny koszt. Tymczasem utworzenie księgi przynosi korzyści zarówno małym, jak i dużym przedsiębiorstwom. Oto, co zyskujesz, jeśli Twoja marka zainwestuje w księgę identyfikacji wizualnej:

  • Nie tracisz czasu na przygotowanie wytycznych dla projektantów – jeśli będziesz zlecać realizację elementów składających się na identyfikację wizualną, to księga identyfikacji wizualnej zdecydowanie ułatwi Ci sformułowanie zaleceń.
  • Wyróżniasz się na rynku – nie chcesz, aby Twoja działalność pod względem wizualnym była niemal identyczna jak dziesiątki innych? Księga identyfikacji wizualnej to krok w dobrym kierunku.
  • Budujesz świadomość marki – oczywiście trudno Ci będzie doprowadzić do sytuacji, w której Twoja firma będzie tak samo rozpoznawalna jak najbardziej znane marki, ale możesz osiągnąć taki efekt np. na lokalnym czy większym rynku, gdzie jako przedsiębiorstwo będziesz się pozytywnie wyróżniać na tle konkurencji. 

Jak widzisz, księga identyfikacji wizualnej może przynieść Twojemu biznesowi wiele korzyści, o ile tylko profesjonalnie podejdziesz do tej kwestii. Istotne, aby za jej opracowanie odpowiadali specjaliści, a realizacja projektu była przemyślana. Dopiero wtedy inwestycja w taką księgę z pewnością się zwróci. 

Do
dzieła!

Napisz nam
czego potrzebujesz,

zostaw nam namiary do siebie a my bezpłatnie przeanalizujemy temat i wrócimy z ofertą.

Twoje dane kontaktowe



    Co możemy dla Ciebie zrobić?