Choć sama estetyka bywa często subiektywna, to projektowanie znaków graficznych powinno przestrzegać pewnych zasad wizualnych. Błędy graficzne nie są rzadkie na rynku samozwańczych specjalistów i szeregu agencji graficznych proponujących usługi z zakresu projektowania. Warto więc zaznajomić się z tymi popełnianymi najczęściej. Przemyślane projektowanie znaków graficznych uchroni Cię zarówno przed przepaleniem budżetu na rzecz złych rozwiązań graficznych, jak i spektakularną porażką na rynku produktowym – szczególnie jeśli dopiero stawiasz na nim swoje pierwsze kroki.
Mało oryginalnie lub zbyt awangardowo
Znaki graficzne typu sygnety w logo muszą się wyróżniać, subtelnie sugerować specyfikę marki oraz przyciągać wzrok potencjalnych klientów. W momencie, kiedy projektowanie znaków graficznych skupia się na zbyt prostej lub za przesadnie awangardowej dla odbiorcy formie, tracą one swoją uniwersalność i przystępność. Zawsze należy mieć na uwadze perspektywę odbiorcy komunikatu wizualnego. Odznaczają się oni rozmaitymi cechami więc ich spojrzenia na produkt, mogą się diametralnie różnić. Właśnie dlatego projektowanie znaków graficznych nie powinno skrajnie plasować się na biegunie prostoty lub abstrakcji. Obrazowa identyfikacja produktu z firmą musi być dobrze przemyślana, a nie nazbyt oderwana od założeń komunikacyjnych marki. Projektowanie znaków graficznych nie może zbyt schematyczne lub mówiąc kolokwialnie – dziwne. W obydwu przypadkach nasz przykładowy sygnet w logo traci szerokie pole interpretacji i spectrum podświadomej identyfikacji znaku graficznego z marką i jej wartościami. Sygnet bywa bardzo szybko zapamiętywany przez odbiorcę – zwany herbem marki z pewnością zostaje w pamięci na dłużej niż atrybuty słowne zawarte w logotypie.
Uleganie trendom niewspółgrającym z charakterem marki
Moda się zmienia, a tkliwie rzeźbiony znak graficzny zostaje – jaka jest jego przyszłość? O ile współgra z marką i jej założeniami strategicznymi to może być świetlista, jeśli powstał pod wpływem trendu odbiegającego od jej wartości, prawdopodobnie długo nie będzie spełniał swojej funkcji. Samo projektowanie znaków graficznych nie jest wolne od trendów. Ważne jest, aby jednak nadmiernie im nie ulegać, a subtelnie się nimi posiłkować przy tworzeniu grafik. Moda, która nie rezonuje lub nawet kłóci się z charakterem danej marki, może wyrządzić jej wiele szkody. Projektowanie znaków graficznych jest ważnym elementem identyfikacji wizualnej marki (link do artykułu o identyfikacji graficznej) – nie może być zatem przypadkowe, a mieć silne zakorzenienie w konkretnej strategii produktowej. Nigdy nie należy wpadać w modowe pułapki pojawiające się na rynku.
Niefunkcjonalna estetyka i nieczytelna forma
Konsument ma tylko moment na zauważenie i zapamiętanie danego znaku graficznego. W pędzącym świecie coraz mniejszej ilości czasu, a większej konkurencji na rynku produktowym – nie zatrzyma się na dłużej przy mniej atrakcyjnym wizualnie artykule. Wybierze ten, który przekaże mu czytelny komunikat – swoją estetyczną i praktyczną formą. Projektowanie znaków graficznych zawsze powinno wiązać się z wymienionymi cechami. Nadmiar detali nie sprzyja zapisaniu się wizerunku marki w głowie potencjalnego konsumenta. Zbyt duża ilość szczegółów na grafice często decyduje o jej niefunkcjonalnej i nieczytelnej formie. Dobre projektowanie znaków graficznych uwzględnia rodzaj fontu, skalę poszczególnych składowych grafiki, jej kolorystykę oraz praktyczne aspekty komunikacyjne na płaszczyźnie znak graficzny – odbiorca.
Amatorskie wykonanie i błędy techniczne
Projektowanie znaków graficznych to nie wszystko – wykonanie i dokładne odwzorowanie zamysłu twórczego również ma kolosalne znaczenie. Źle oddana idea nie zakomunikuje właściwie charakteru marki czy przyjętej strategii produktowej. Projektowanie znaków graficznych powinno być wolne od jakichkolwiek uchybień i niedociągnięć technicznych. Niestety tak jak w każdej branży – na rynku widnieje wielu “specjalistów”, którzy nie znają fundamentalnych zasad projektowania i brandingu. Weryfikacja osób, którym powierza się projektowanie znaków graficznych związanych z marką, powinna być rzetelna i pogłębiona, jeśli chodzi o analizę zrealizowanych projektów zawartych w portfolio. Warto przyjrzeć się nie tylko bogactwie znaków w nim widniejących – nie zawsze szersze portfolio oznacza lepsze – a skupić się na ich specyfice i nieskazitelnej formie technicznej. Profesjonalny szlif to cenna umiejętność, której nie posiada wielu “specjalistów”. Nie daj się skusić ceną ani sympatią – pamiętaj, że stawiane przez Ciebie wymogi są tarczą ochronną Twojej marki. Powierz projektowanie znaków graficznych nam – doświadczonym specjalistom z zakresu profesjonalnej kreacji i brandingu. Stworzymy obraz marki, o jakiej marzysz!