Czy zdarzyło Ci się kiedyś nietrafnie określić widziany kolor? Sposób postrzegania barw jest niebywale złożony, a wielość czynników postronnych, mający wpływ na finalny odbiór kadru przyprawia o prawdziwy zawrót głowy. Czy interesują Cię czarno-białe obrazy czy wyraziste i zapadające w pamięć kolorowe projekty graficzne logo? Dany koloryt przekazuje nam podświadome komunikaty, które często decydują o punkcie widzenia otoczenia – nie tyle ile na tle wizualnym co emocjonalnym. Psychologia koloru nie jest bajką, a realnym odzwierciedleniem wpływu barw na nasze preferencje, skojarzenia, codzienne wybory, samopoczucie i odczucia. W biznesie, jak i w życiu – warto świadomie dysponować paletą barw, szczególnie jeśli chodzi o projekty graficzne logo. Poznaj przekonania i badania na temat psychologi kolorów w biznesie.
Faworyzacja i identyfikacja marki
Poznając markę, zwykle spoglądamy na nią z dozą dystansu. Pierwsze zetknięcie z nowymi produktami oznacza często brodzenie w morzu rozważań i kontrargumentów kupić – nie kupić. Odpowiednia oprawa wizualna produktu i trafne, sugestywne, projekty graficzne logo, mogą w tym wypadku zdziałać cuda. Oprawa wizualna jest jak odzież – produkt „ubrany” niedbale czy przypadkowo, nie zrobi wrażenia na odbiorcy, podobnie jak nietrafione projekty graficzne logo. Oczywiście można liczyć na to, że artykuł sam się obroni za pomocą jakości czy ogólnie wyróżniających go cech rynkowych. Nie warto jednak ryzykować w realiach współczesnego rynku produktowego. Sama wartość towaru musi iść w parze z trafnymi i doskonale przemyślanymi krokami w obszarze brandingu. Właściwe projekty graficzne logo są kluczowe nie tylko w momencie tworzenia strategii produktowej, ale i w każdej chwili obecności produktu na rynku.
Jaki kolor – projekty graficzne logo?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi – należy jednak zapoznać się ze znaczeniem kolorów, o których myślimy w kontekście tworzenia symbolu marki. Będzie towarzyszył nam przez długi czas i nie odstępował nas na krok. Właśnie dlatego zarówno symboliczne projekty graficzne logo, jak i ich kolorystykę koniecznie należy dobrać do specyfiki firmy i marki:
Żółte projekty graficzne logo
Barwa, którą malujemy słońce, kojarzy się nam przede wszystkim z dużą dozą energii. Przywodzi na myśl szczęście, coś pozytywnego, ale i wyrazistego – w Polsce stosuje się ją na drogowych znakach ostrzegawczych. Istotne jest, aby projekty graficzne logo umiejętnie operowały żółtym, tak aby oddać jego harmonijną, pozytywną aurę. Żółty nie może wrzeszczeć w popłochu „uwaga!”. Sam już przyciąga odbiorcę świetlistym nasyceniem barwy, powinien jeszcze dodatkowo napomknąć – „patrz, jaki jestem pozytywny”! Żółte projekty graficzne logo funkcjonujące na rynku? – McDonald’s
Czerwone logo
Kolor potrafi wzbudzić skrajne emocje! W naszych głowach to przede wszystkim miłość, namiętność, pasja, ale i wielka siła, agresja. Może te ostatnie nie brzmią zachęcająco, ale za to barwa agresywnie (w dobrym tego słowa znaczeniu) potrafi przyciągnąć konsumenta. Czerwone projekty graficzne logo, tak jak sam kolor – zapraszają do działania. Dzięki silnemu wpływowi barwy na otoczenie może ona świetnie sprawdzić się w promocji produktu. Nie należy przesadzać z kolorem płachty na byka, ale całe czerwone projekty graficzne logo potrafią mieć doskonałe uzasadnienie – wzorem są tu Coca-Cola i Orlen.
A może pomarańczowe?
Pomarańczowy to dobre emocje – zabawa, ciepło, inspiracja, obfitość, witalność, bezpieczeństwo i niewyczerpywalne pokłady energii! Podobnie, jak w przypadku czerwieni, pomarańczowe projekty graficzne logo potrafią pobudzić konsumenta do działania. Dają mu konsekwentny komunikat – „zwróć uwagę na mnie”. Dobrym przykładem pomarańczowego projektu graficznego logo jest Allegro – znane chyba każdemu. Barwa wzmaga zainteresowanie i ciepło bijące od marki oraz jej produktów w stronę konsumenta. Dobre projekty graficzne logo z zastosowaniem pomarańczu biorą pod uwagę ryzyko związane z mniejszą widocznością na białym tle – umiejętnie stworzone znacznie je niwelują.
Zielone projekty graficzne logo
Zielona barwa napawa spokojem – przywodzi na myśl pobyt na łonie natury, świat roślin czy działania ekologiczne. Pozwala ukoić zmysły, wiąże się z relaksacją, budowaniem lojalności, harmonią, ale przede wszystkim zdrowiem, lekkością i świeżością. Zielone projekty graficzne logo to dobry wybór dla marek czerpiących z natury lub na jej rzecz działających. Zieleń pobudza kreatywność i zapewnia konsumentom poczucie bezpieczeństwa. Łagodność tej barwy jest również po prostu przyjemna dla oczu. Projekty graficzne logo w zielonym odcieniu podświadomie sprawiają, że odbiorcy z przyjemnością wpatrują się w nie dłużej niż zwykle.
Niebieski w logo
To błogość, ale i… czystość! Projekty graficzne logo z niebieską barwą kojarzą się z jasnością, zaufaniem i stabilnością. Dobór odcienia barwy również jest tu bardzo znaczący. Błękit nieba, krystaliczność i czystość wody wskazują na głęboki oddech, coś delikatnego i marzycielskiego. Amatorzy niebieskich barw uważają, że projekty graficzne logo z niebieską barwą sugerują otwartość na zmiany i nowoczesność. Kolor ułatwia komunikację producent – konsument i wzmaga koncentrację na produkcie. Nie bez powodu zakłady ubezpieczeniowe, banki czy placówki medyczne chętnie wybierają odcienie niebieskiego do projektu graficznego logo. Kolor ten wysyła podprogowy komunikat: zaufaj mi.
Logo z różowym lub fioletowym
Kolory te są symbolami stałości, dostojności i autorytetu! Wzbudzają szacunek i sprawiają, że projekty graficzne logo zawierające te barwy przedstawiają markę jako profesjonalistę w danej dziedzinie. Fiolet owiany jest tajemniczością, ale i mądrością się w niej kryjącą. Sprzyjają rozważaniom i kontemplacji, wskazują na pewnego rodzaju bogactwo związane z niezależnością. Projekty graficzne logo stosujące róż, korelują w myślach z pewnego rodzaju elegancją, zagadkowością, ale i romantyzmem oraz czułością – a jak wiadomo zaopiekowany konsument, to usatysfakcjonowany konsument.
Czarny czy biały projekt graficzny logo?
Kolor odzwierciedlający jasność w opozycji do koloru obrazującego ciemność – dlaczego zestawiliśmy je w jednym punkcie? Te barwy bardzo często się uzupełniają, a projekty graficzne logo, zawierające kontrasty są nie tylko wyraziste, ale i czytelne. Biały kojarzy się nam wręcz ze świętością. Symbolizuje czystość, prawdę, nadzieję i pokój. Prostota emanująca od barwy napawa elegancją, dając przy tym złudzenie przyjemnego chłodu i światła. Czarny kojarzy się niekiedy mrocznie, ale w brandingu produktów przywodzi na myśl prestiż, elegancję, luksus i sukces. Często stosowany w markach oferujących produkty dla mężczyzn. Potrafi stać się brakującym elementem, wchodząc w korelacje z innymi barwami.
Brązowe i beżowe projekty graficzne logo
Barwy drewna, gleby i minerałów – dzięki temu kojarzą się nam z trwałością, solidnością, ponadczasowością, uniwersalnością, ale i zaufaniem. Projekty graficzne logo, zawierające te barwy mogą sugerować, że produkty nimi oznaczone będą postrzegane jako ekologiczne i surowe lub słodkie jak karmel czy czekolada. Projekty graficzne logo w tym przypadku mogą sugerować szereg rozmaitych cech produktowych – zależnie od zastosowania konkretnych odcieni, ich przekaz może się zmieniać.
Skuteczność projektu graficznego logo
Konstruowanie projektu graficznego logo to bardzo złożony proces. Nie wystarczy go komuś „zlecić” – należy mieć świadomość, że wielu twórców nie zgłębiło dostatecznie wiedzy z zakresu psychologii kolorów. Darmowe kreatory i generatory obrazów sztucznej inteligencji również nie biorą pod uwagę zagadnień z zakresu psychologii koloru i warstwy emocjonalnej przekazu, a tym bardziej nie stworzą loga spójnego z wizerunkiem Twojej firmy. Projekty graficzne logo powstające za ich pomocą nie zawsze mogą być tak skuteczne, jak nam się wydaje. Jaki projekt będzie więc prawidłowy i jaki kolor wybrać? Z przyjemnością Ci podpowiemy.
Psychologia kolorów to jeden z elementów projektowania graficznego, na jaki zwracamy uwagę, tworząc loga dla naszych klientów. Poznajemy specyfikę marki, jej misję i strategię. Dzięki doświadczeniu przy wielu projektach z różnych branż jesteśmy w stanie skroić konkurencyjne, czytelne i nowoczesne logo na miarę XXI wieku.